Wat is Social Media Marketing precies?

“SMM combineert de doelstellingen van internetmarketing met sociale mediasites zoals Digg, Flickr, MySpace, YouTube en vele andere. De SMM-doelen zullen voor elk bedrijf of elke organisatie anders zijn, maar de meeste zullen een vorm van virale marketing inhouden om een ​​idee of merkbekendheid te creëren, de zichtbaarheid te vergroten en mogelijk een product of dienst te verkopen. SMM kan ook online reputatiemanagement omvatten. De meeste online communities zijn niet blij met traditionele directe of harde verkooptechnieken, dus een effectieve SMM-campagne vereist meer finesse om correct uit te voeren. SMM-campagnes moeten de community die u wilt bereiken, targeten met een boodschap die hen aanspreekt. Enkele veel voorkomende manieren om dit te bereiken zijn met gezaghebbende informatie, entertainment, humor of controverse.”

Wikipedia

 

Social media marketing kan worden gezien als een indirecte methode om uw bedrijf te vermarkten. Het is een krachtig proces dat de principes van traditionele marketing gebruikt voor programma’s voor sociale doeleinden die uiteindelijk uw bedrijf promoten via sociale-mediakanalen. Social media marketing is de nieuwe golf van online marketing en kan worden beschouwd als een indirecte marketingmethode. Traditionele marketing richt zich op de verkoop van QR Media en komt meteen ter zake. Dit is wie we zijn, dit is wat we doen, dit is waarom je ons product of onze dienst zou moeten kopen, koop het nu. De lengte van traditionele verkoopcycli varieert per bedrijfstak, maar het doel is altijd hetzelfde: de verkoop sluiten.

Social media marketing heeft hetzelfde doel, maar de middelen om het doel te bereiken zijn heel verschillend. Het wordt over het algemeen afgekeurd om te proberen uw product of dienst te verkopen op bijvoorbeeld brancheforumsites. Deze fora zijn bedoeld voor het uitwisselen van ideeën, kennis en netwerken. De meeste forums hebben een apart advertentiegedeelte waar bedrijven voor advertenties kunnen betalen. Het idee achter deelname aan forums is om jezelf te positioneren als jouw branche-expert. Het delen van uw kennis en leren van degenen in dezelfde branche of uw doelmarkt resulteert in exposure voor u en uw bedrijf.

Als u nuttige informatie verstrekt, constructieve opmerkingen maakt en de juiste vragen stelt, biedt u waarde aan potentiële klanten en zullen zij uiteindelijk meer waarde van u zoeken. Uw uiteindelijke waarde zit natuurlijk in het product of de dienst die u probeert te verkopen. Het inherente probleem van social media marketing is dat het veel tijd en moeite kost om het uiteindelijk gewenste resultaat, namelijk verkoop, te bereiken. Veel bedrijfseigenaren hebben ofwel niet de tijd om zich te wijden aan iets dat niet onmiddellijk de gewenste resultaten oplevert (de theorie van vertraagde bevrediging) of ze verzetten zich tegen het gebruik van de krachtige beschikbare marketingopties voor sociale media, met name vanwege de indirecte benadering van verkoop. en de tijd die nodig is om resultaten te zien.
Social media marketing is echt niet anders dan sociale netwerken buiten het internet. Wanneer u een beurs of bedrijfsevenement bijwoont, bent u aan het netwerken in een sociale omgeving met als doel uw klantenbestand te vergroten. Bedrijven die golfuitjes, bedrijfspicknicks en andere sociale evenementen sponsoren, nodigen vaak werknemers, klanten en prospects uit. Wat doen deze drie groepen mensen op deze evenementen? Ze socialiseren en netwerken. Hoewel sommigen vrienden kunnen maken bij dergelijke evenementen, is de belangrijkste reden en het uiteindelijke doel van dergelijke evenementen het vergroten van de winst – dat wil zeggen de winst van het bedrijf.

Related posts

Leave a Comment